En depå i ett racinglopp för bilar, men även för motorcyklar, får sägas vara något av hela tävlingens hjärta. Depån är de olika stallens och teamens garage under en tävlingsdag eller helg om tävlingen pågår under flera dagar, vilket en tävling ibland kan göra.
I depån utförs alla typer av service och annat som bilarna behöver för att kunna prestera maximalt under tävling. Vid längre lopp som exempelvis vid Formel 1-lopp och liknande är depån även aktiv under själva loppet, där bilarna kommer in för att byta däck, tanka och dylikt. En av de mest mytomspunna depåerna i racingvärlden är ju så klart depån i Formel 1-cirkusen. Under ett lopp gör en förare i ett F1-lopp minst ett depåstopp, oftast dock två eller tre. Numera handlar depåstoppen nästan uteslutande om att byta däck eftersom det sedan säsongen 2010 är förbjudet att fylla på bränsle under loppets gång.
Inför ett däckbyte i F1 står så många som upp till 15 mekaniker redo för att allting ska gå så snabbt och effektivt som möjligt. Ett däckbyte i Formel 1 tar runt fyra-fem sekunder. Tar det längre tid än fem sekunder är det en katastrof eftersom varje sekund är oerhört viktig i ett F1-lopp. Det snabbaste däckbytet någonsin utfördes av McLaren-Mercedes på Hockenheim 2012, då mekanikerna och servicemännen lyckades byta däck på Jenson Buttons bil på 2,31 sekunder. Rekordet har sedan slagits, men här ser ni videon.
Att följa arbetet i depån är nästan lika intensivt som att faktiskt se tävlingarna själva, vilket är något vi på Automoboken också verkligen kan rekommendera. Vi besökte nyligen Italiens GP som körs på den klassiska Monzabanan. Det var en upplevelse som alla motorälskare måste uppleva åtminstone en gång i livet. Vi kan med den positiva upplevelsen således också rekommendera företaget som anordnade själva resan. Företaget heter GO Sport Travel, och är en event- och sportresearrangör. För oss var det enkelt, vi bara betalade och åkte iväg. Allting fixat, resa, biljetter och boende. Bara en sån sak att få biljetter till tävlingen på Monza, det är inte det enklaste. Är du intresserad? Ta en titt på deras kommande resor.
Nuförtiden arbetar också ett team i depån som har full koll på allt som händer ute på banan med hjälp av datorer som konstant skickar information om teamets bilar till depån. Samtidigt har dessa givetvis också radioförbindelse med föraren för att kunna coacha fram denne på absolut bästa sätt.
Depåstopp förekommer som sagt även i andra tävlingar förutom Formel 1, som exempelvis i den svenska racingserien STCC. Däckbytena här är dock inte lika spektakulära då teamet som byter däck oftast bara består av tre-fyra man.
För att få en bättre uppfattning om vad det innebär för dessa formel 1 förare, som åker världen runt under säsongen,kan vi ta som exempel McLaren. McLaren tog med sig till Kinas grand prix 2006, ett reservchassi, tre bilar med motorer, verktyg, fyra reservmotorer, en container med motordelar och 32 ton reservdelar. Dessutom hade han med sig 95 personer samt förarna, bränsle och depåutrustning. Inte undra på att dom kallar det för formel 1-cirkus.
En normal formel 1-helg börjar på fredagen med testningar och fri träning. Lördagen börjar även den med fri träning och fortsätter sedan med kvalificering inför söndagens race. Klockan 14:00 startar formel 1-loppet, som börjar med ett så kallat formationsvarv där bilarna kör ut och ställer sig på de startplatser de kvalificerade sig till på lördagen.