Vi har tidigare skrivit om depån i racingsporter, där vi skrev om att det är platsens om kan betraktas som racingloppets hjärta eftersom det är här alla viktiga förberedelser sker – både före och under loppet. Nu tar vi en ännu närmare titt på just en F1-depå.
Ericsson byter depå
Det vi tänkte titta på är Formel 1-stallet Caterhams depå, stallet där den svenske föraren Marcus Ericsson nyligen kört sin första säsong i Formel 1. Första och sista ska det sägas, för Ericsson har nyligen brutit alla kontrakt med stallet som ju nyligen gick i konkurs och vars medverkan i nästa års Formel 1 är ytterst tveksam. För Marcus skull säger vi på Automoboken tack och lov med tanke på de dåliga förutsättningar han fått under säsongen. Istället har han skrivit kontrakt med ett annat stall vid namn Sauber, där han enligt spelbolagens odds kommer att ha en betydligt mycket större chans till att ta sina första poäng i Formel 1 – något som de dåliga förutsättningarna som gavs i Caterham tyvärr omöjliggjorde.
Snabba kast
Andra tongångar var det dock innan säsongen då Allt om bilar besökte Caterhams depå under det pågående arbetet för säsongen som då ännu inte hade hunnit starta. Då var det precis klart att Ericsson skulle bli stallets försteförare och det arbetades febrilt med att anpassa bilen för den för den enligt Formel 1-mått mätt mycket långe Ericsson. Man pratade också om att i Formel 1 inte bara var en förarnas kamp, utan också en kamp mellan stallens mekaniker att lyckas bygga den perfekta bilen. Så det är inte bara Marcus Ericsson som har haft dåliga förutsättningar för att lyckas, utan även stallets mekaniker. Låt oss hoppas på bättre förutsättningar för dem till nästa säsong om det nu blir en säsong till för Caterham i Formel 1. Oavsett vilket så får ni här en liten inblick i stallets arbete innan denna säsong.